Podziel się:

Bawią się w design

12-02-2018
Do schowka
Wysuwające się z podłogi szuflady albo stosy szuflad wykonane z różnorodnych materiałów i w różnych kolorach? Ławki, które tworzą stół albo stołek przypominający cukierka? A może siedzisko inspirowane kształtem tubki pasty do zębów? Do wyboru, do koloru.

 

        Według izraelskiego duetu Raw-Edges [[design musi być zabawą]]. Yael Mer i Shay Alkalay postanowili, że będą zachwycać świat odważnymi projektami i wielobarwnymi wzorami i odnoszą na tym polu spektakularne sukcesy.

Jest rok 2007. Yael Mer i Shay Alkalay kończą Royal College of Art w Londynie i zakładają studio projektowe, w którym wytwory ich wyobraźni wreszcie będą mogły ujrzeć światło dzienne. Biuro stanie się miejscem, w którym ciekawość będzie dominującym czynnikiem w tworzeniu projektów, miejscem, w którym ma się rozpocząć nieustająca podróż dwojga odkrywców, odwracających świat do góry nogami, badających strukturę przedmiotu, zawsze dążących do zaskoczenia, podziwu i zabawy.

Na podbój świata
Yael i Shay spotkali się w Jerozolimie i przeprowadzili się do Londynu, aby studiować na Royal College of Art. Pod przewodnictwem swoich nauczycieli, Daniela Charneya i Robera Feo, zaczęli eksperymentować tworząc nowe typologie, zastanawiając się, w jaki sposób otoczenie może zostać wzbogacone przez produkty, których używamy i obiekty, które posiadamy.


W 2009 r. Raw-Edges uzyskali tytuł ,,Designers of the Future” by Design Miami / Basel. Kolorowa instalacja, składająca się z parkietowej podłogi w jodełkę i pękniętej góry wykonanej z płyt gipsowych, została zauważona przez Stellę McCartney, w rezultacie czego izraelscy projektanci opracowali wzory podłóg dla każdego z jej nowych sklepów, m.in. w Mediolanie, Londynie, Nowym Jorku, Paryżu i Tokio.

W tęczowych kolorach
Kolory, wzornictwo i ruch tworzą najważniejszą część DNA Raw-Edges. Pomysłowość izraelskich projektantów doprowadziła do świetnej współpracy, rozwoju produktów, instalacji i koncepcji dla takich marek, jak Louis Vuitton, Stella McCartney, Airbnb, Moroso, Cappellini, Kvadrat, Mutina, Golran i Ceasarstone. Yael i Shay zdobyli takie międzynarodowe nagrody, jak EDIDA, Wallpaper Design Award, iF Design Award i Red Dot Award. Zostali również nominowani kilka razy w konkursie Designs of the Year w London Design Museum.

 

Shay Alkalay, połowa Raw Edges, wyznaje zasadę, że: „projektowanie musi być zabawą”. Yael Mer dodaje: „Możemy naprawdę docenić projekty, które są czyste i funkcjonalne, ale jest tak wielu innych projektantów robiących te rzeczy doskonale. Może naszą rolą jest zrobienie czegoś lekko pokręconego?”

         Więcej w najnowszym wydaniu miesięcznika „BIZNES meble.pl”, w wydaniu on-line TUTAJ

fot. 1 Yael Mer i Shay Alkalay

 

PROJEKTY Yael Mer i Shay Alkalay

fot. 2 Zainspirowany kształtem tubki pasty do zębów ,,Kenny” został zaprojektowany dla marki Moroso w 2013 r.

fot. 3 Uderzający niebieski kolor i opływowy kształt projektu ,,Shelves” dla marki Louis Vuitton przywołuje idee otwartego nieba i lotu.

fot. 4 Na szczycie konstrukcji z jesionowego drewna i szczotkowanego złoconego mosiądzu znajduje się siedzisko z zachodzącymi na siebie płatkami. ,,Chair”, bo taką nazwę nosi ten projekt, to jeden z bardziej znanych mebli w portfolio Raw-Edges. Krzesło jest nie tylko intrygujące, ale też bardzo wygodne.

fot. 5 „Pivot” doskonale nadaje się do przechowywania drobiazgów i artykułów codziennego użytku. Pełne otwarcie szuflad pozwala szybko przeglądać ich zawartość. Mebel został wyprodukowany przez firmę Arco.

fot. 6 Po siedmiu wyspach pokazanych na Interior Design Show w Toronto, podczas Salone del Mobile 2014 projekt ,,Islands Milan” marki Caesarstone został zaprezentowany jako interaktywna instalacja na 15-metrowej wyspie. Fot. Tom Mannion.

fot. 7 ,,Islands Toronto” to projekt dla marki Caesarstone, w którym powierzchnia kwarcu jest łączona z odzyskanym drewnem, ceramiką, terakotą, szkłem i jaskrawymi kolorami. Fot. Vicky Lam.

fot. 8 Kiedy Chatsworth House zaproponował współpracę duetowi Raw-Edges, projektanci od razu pomyśleli, że będzie to świetna okazja do zastosowania we wnętrzu mebla ,,Endgrain”.

fot. 9 ,,Mount Domesticus” to instalacja pokazana w ramach ,,Design Miami/Basel 2009”.

fot. 10 Jak przyznaje duet Raw-Edges, projekt ,,Endgrain” powstał, gdy zastanawiali się nad parkietem z bejcowanego dębu, który stworzyli dla Stelli McCartney.

fot. 11 W innowacyjnym projekcie ,,Stack Up”, zrealizowanym dla marki Established and Sons, duet Raw-Edges rzuca wyzwanie naszej percepcji i zadaje pytanie – czym może być szuflada? Poszczególne, wielokolorowe moduły szuflad są zbudowane tak, że tworzą wieżę, którą można popychać i ciągnąć w obu kierunkach. W ten sposób otrzymuje się przypadkową i nieregularną kompozycję, która jest fascynująca dla oka.

fot. 12 Projekt ,,Wall To Wall” zrealizowany dla firmy Established and Sons wynikał z badań połączeń między podłogą a tekstyliami. Projektanci wymyślili, że połączą zarówno twardą, jak i miękką powierzchnię.

fot. 13 ,,Coiling” to kolekcja przedmiotów wykonanych w 100% z wełnianego filcu i krzemu.

fot. 14 Regał ,,Hole In The Floor” autorstwa pracowni projektowej Raw-Edges wydaje się powoli zapadać w dziurę w podłodze.

fot. 15 Stoisko marki Kvadrat podczas Stockholm Furniture & Light Fair 2013. Fot. Joël Tettamanti.

fot. 16 ,,Booken”, prod. Lema.

fot. 17 Mając szansę pracy z tak prestiżową firmą jak Louis Vuitton, duet projektantów chciał wziąć udział w tworzeniu czegoś wyjątkowego, tak powstała kolekcja ,,Concertina”. Fot. Stéphane Muratet.

fot. 18 ,,Sugar” marki Moroso ma prostą poduszkę, która jest mocowana do drewnianych nóżek, aby uzyskać kształt przypominający zawijanego cukierka. Ten mebel to dowód na to, że dziwnie wyglądające, nieznane kształty nadal mogą być funkcjonalne.

fot. 19 „Plaid Benches” to zabawa z kompozycjami graficznymi zarówno w pionie, jak i w poziomie, wynik jest podobny do tego, który się uzyskuje w przypadku tkanin, w których przecinają się przerywane linie.

fot. 20 W projekcie ,,Tailored Wood” duet chciał zakwestionować ideę forniru, który jest zwykle używany do pokrywania powierzchni z litego drewna. Zamiast tego najpierw za pomocą forniru stworzono objętość, która następnie została wypełniona pianką poliuretanową. Piana rozszerza swoją objętość i tworzy wyjątkową i zaskakująco pomarszczoną powierzchnię drewnianą.

fot. 21 ,,Volume” to samodzielnie produkowany przez Raw-Edges projekt z 2008 r., który rozpoczął się od serii makiet papierowych. Izraelski duet znalazł coś czarującego w charakterze papierowych modeli, które były niedbale składane, pozostawiono je więc niedoskonałe, utrzymując tę szorstką estetykę, a wnętrze mebli wypełniając pianką poliuretanową

Podziel się:

Zobacz także

Dodaj komentarz
Dodaj komentarz
Autor:*
Masz konto?
E-mail:
Tytuł:*
Treść:*

Przepisz tekst wpisany w cudzysłowie:
-
Wszystkie nowości w Twojej poczcie. Chcesz wiedzieć wszystko o aktualnych nowościach, promocjach - zapisz się do bezpłatnego newslettera.
Współpraca targowa:
Dołącz do nas!
Polub nas, a otrzymasz codzienną dawkę inspirujących aranżacji,
ciekawych artykułów i korzystnych promocji wprost na swoją tablicę!
  • Agnieszka Łagan
  • Tomasz Sprężyna Horodyski
  • Edyta Antas
  • Rafał Olesiewicz
  • Agnieszka Sikorska-Augustyn Z Łobodów
  • Anahit Buniatyan
  • Beata Stachura
  • Adam Kwiatkowski
  • Bartosz Wojnar
  • Maciej Jaśkiewicz
  • Hanna Wyłupek Boś
  • Anna Morus
  • Kinga Kobielak
  • Andżelika Rzepka
  • Marta Zaręba-Lubańska
  • Jarosław Stachura
  • Marzena Podziewska
  • Izabela Simlat-Makuch
  • Magdalena Bielecka
  • Gabriela Kopeć
  • Anna Mackiewicz
  • Małgorzata Kozłowska
  • Mariusz Jota
  • Marta Zaremba
  • Beata Demianiuk
  • Darek Bałtowski
  • Wieslaw Pirkel
  • Anna Derkacz
  • Michał Jankowski
  • Krzysztof Wasilewski