Podziel się:

Wywiad: Projektowanie jest moim życiowym paliwem

13-11-2017
Do schowka
Z Joanną Sieradzan (fot.1), projektantką, założycielką marki Svarog Furniture, rozmawia Anna Szypulska.

 

        Co się działo w Pani życiu zanim pojawiła się w nim marka Svarog Furniture? Jak zrodził się pomysł na tworzenie mebli ze słowiańskim DNA?

J.S.
Powołanie do życia Svarog Furniture było efektem procesu, którego korzenie w strefie mentalnej i trochę romantycznej sięgają bardzo głęboko, gdy jako mała dziewczynka chłonęłam wszystkimi zmysłami dzikość lasu i jego mieszkańców, gdy przysłuchiwałam się baśniom i legendom. Pielęgnuję w sobie to dziecko, które z fascynacją idzie w świat, które nie boi się wyzwań, które zachwyca się małym liściem, potrafiąc zauważyć każdy jego szczegół, każdą żyłkę i przekształcić go w formę w skali makro. W świadomym kształtowaniu wrażliwości pomogły mi natomiast studia na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, odkrywanie kultury naszych przodków, poznawanie pieśni i wierzeń ludowych, a także bliskie mi sztuki performatywne, w tym nurt Grotowskiego, sięgający do korzeni, tęsknot, autentyczności własnego ja.
         Pierwsze meble wykonywałam własnoręcznie jeszcze na studiach – zawsze mocno graficzne, bazujące na moim ukochanym trójkącie. Późniejsze doświadczenia w pracy wystawienniczej bardzo wzbogaciły moją znajomość materiałów, rozwinęły kreatywność, jednocześnie wywołując potrzebę itegracji moich dążeń. Wtedy odkryłam, że mam możliwość oferować użytkownikom w moich projektach czegoś więcej niż poprawność nowoczesnej formy, użyteczność. Marzyłam, by wzbogacać wnętrza, poruszać i wprowadzać w stan zamyślenia. Wszystko to przeplatało się, dojrzewało, aby pewnego dnia stać się podstawą do pierwszego projektu Svarog Furniture – fotela ,,Wilk”.

Każdy mebel to nowe wyzwanie, odkrywanie, fascynacja. W fotelu ,,Jeleń” nie ma dwóch identycznych elementów. Każdy detal to godziny rysunków technicznych, godziny pracy wykonawców i w co głęboko wierzę wiele chwil poruszenia, przyjemności i satysfakcji użytkowania.

         Marka jest na rynku od ponad 2 lat. Jaki to był dla Pani czas? Czego się Pani nauczyła prowadząc biznes, jakie były największe wyzwania?

J.S.
Decyzja o powołaniu do życia Svarog Furniture rozpoczęła czas intensywnej pracy i realizacji wyzwań. Prowadząc jednoosobową działalność, musiałam nauczyć się godzić ze sobą funkcję projektanta, marketingowca, kosztorysanta, osoby nadzorującej wykonawców, specjalisty od materiałoznawstwa, szefa, który przyznaję nie dawał za dużo urlopów i premii. Był to czas twórczy i wymagający, dzięki któremu wiem, w czym jestem dobra, co jest moją mocną stroną, a w czym zdecydowanie potrzebuję pomocy. Najtrudniejsze dla mnie okazało się zarządzanie sobą w strefie biznesowej, pozyskiwanie nowych klientów, wykonywanie kosztorysów, planów marketingowych. Jest to obszar, do którego chciałabym zaprosić specjalistę, aby wspólnie planować, dzielić kompetencje, pasję i tworzyć dojrzałą markę.

 

        Dwa ostatnie lata pokazały mi, że jestem w stanie osiągać ambitne cele, Svarog Furniture zagościł na rynkach międzynarodowych, zyskując uznanie wśród koneserów designu z Europy i Azji, a ja wiem, że jestem w stanie podołać nowym planom i wyzwaniom. Jednocześnie ten twórczy i intensywny czas był okresem realizacji najważniejszego projektu w moim życiu, gdyż zostałam mamą. Ciągle zdarzają mi się chwile zmęczenia, załamania, ale wiem, że mam dla kogo dalej walczyć, tworzyć i inspirować, a ta wiara daje mi jasny obraz i nadzieję, kiedy spoglądam w przyszłość.

 

Projekty Joanny Sieradzan
fot. 2 Fotel ,,Wilk” to pierwszy i sztandarowy projekt Svarog Furniture. Inspiracją był grasujący niegdyś na ziemiach polskich wilk szary. Zgodnie z hasłem przewodnim marki jest symbolem dzikości serca, wolności i niezależności. Z drugiej jednak strony ma w sobie spokojną siłę, symbolizuje wartości rodzinne i lojalność. Wykonany ze sklejki wycinanej i rzeźbionej metodą CNC. Fot. Aneta Kowalczyk & Kacper Lipinski-Kiali.

fot. 3  Stolik kawowy „Pazur” zaprojektowany na kształt kurzej łapy. W legendach przedstawianej jako podstawa domu słowiańskiego demona, Baby Jagi, Mokoszy, która opiekowała się płodnością, ziemią, urodzajem. Symbolizuje dobrobyt, bogactwo i sukces, a w pradawnych wierzeniach czary i zaklęcia. Stolik wykonany ze sklejki wycinanej metodą CNC, ze szklanym blatem wyłaniającym się płynnie z jego podstawy.

fot. 4 Lampa „Kruk” inspirowana postacią majestatycznego, czarnego ptaka o bogatej symbolice. W wierzeniach magicznych był on łącznikiem pomiędzy światem nieba i ziemi, ptakiem wieszczącym przyszłość o nadprzeciętnej mądrości. Świetlisty „Kruk” przez ażur swych skrzydeł odmienia przestrzeń, szczególny efekt nadaje wnętrzu w towarzystwie jednego lub dwóch swych braci. Wykonywany z cienkiej brzozowej sklejki, dopełniony szlachetnym, bawełnianym kablem.

fot. 5 Podstawa lampy stojącej „Drzewo” jest zaprojektowana na wzór uschłego, powykręcanego drzewa, tęsknie wychylającego się w stronę, w którą przez lata nakierowywał je wiatr. Zasiadają na nim dwa świetliste „Kruki”, które można swobodnie przesadzać pomiędzy czterema gałęziami drzewa. Lampa wykonana jest z malowanej sklejki brzozowej.

fot. 6 Inspiracją do powstania fotela ,,Jeleń” była sylwetka jelenia – zwierzęcia obecnego w symbolice wielu kultur, kojarzonego z przywództwem, zwycięstwem, męskością, ale również gracją, miłością i dobrocią. Zaklęty w kształty fotela zachowuje dynamikę i dzikość właściwe swej naturze, łącząc je z formą nowoczesnego, asymetrycznego designu. Nietypowy mebel, o wysublimowanych proporcjach ma jedną poręcz i dwa różne boki, łączące się płynnie przez rytm kolejnych płaszczyzn siedziska. Wykonany z wycinanej i rzeźbionej sklejki brzozowej.

fot. 7 Stolik kawowy „Korzenie” połączony z funkcją lampy dekoracyjnej.
Powstał z zapatrzenia się na polskie drzewa, ich poplątane korzenie, korony wierzb, karcze starych topoli. Solidny i elegancki o średnicy 100 cm, jest równocześnie meblem nieco romantycznym, który wnosi do wnętrza ciepło i szlachetność. Dodatkowa funkcja lampy dekoracyjnej pozwala na użycie efektów światła w przestrzeni.

fot. 8 Stolik kawowy „Zig-Zag” wykonany podczas studiów na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie pod okiem profesora Piotra Perepłysia. Ostre kąty łączą się w obrotową bryłę, o nowoczesnym, graficznym wyglądzie. Prototyp zaprezentowany został w kolorze biskupiego różu, lecz w planach były także inne kolory i sposoby wykończenia tego projektu. „Zig-Zag” został pokazany na wystawie „Sztuka Projektowania 2008 Architektura, Architektura Wnętrz, Wzornictwo” w ramach obchodów 100-lecia Związku Polskich Artystów Plastyków w Warszawie.

         Więcej w najnowszym wydaniu miesięcznika „BIZNES meble.pl”, w wydaniu on-line TUTAJ

Podziel się:

Zobacz także

Dodaj komentarz
Dodaj komentarz
Autor:*
Masz konto?
E-mail:
Tytuł:*
Treść:*

Przepisz tekst wpisany w cudzysłowie:
Najbliższe targi:
ZAPROJEKTOWANI....
Polska - Kraków
2017-11-24 | 2017-11-26
Kolorowe Jarmarki...
Polska - LUBLIN
2017-11-25 | 2017-11-26
FASTENER POLAND
Polska - KRAKÓW
2017-11-28 | 2017-11-30
Festiwal Sztuki i...
Polska - Poznań
2017-12-01 | 2017-12-03

Wyróżnione firmy

-
Wszystkie nowości w Twojej poczcie. Chcesz wiedzieć wszystko o aktualnych nowościach, promocjach - zapisz się do bezpłatnego newslettera.
Współpraca targowa:
Dołącz do nas!
Polub nas, a otrzymasz codzienną dawkę inspirujących aranżacji,
ciekawych artykułów i korzystnych promocji wprost na swoją tablicę!
  • Agnieszka Łagan
  • Tomasz Sprężyna Horodyski
  • Edyta Antas
  • Rafał Olesiewicz
  • Agnieszka Sikorska-Augustyn Z Łobodów
  • Anahit Buniatyan
  • Beata Stachura
  • Adam Kwiatkowski
  • Bartosz Wojnar
  • Maciej Jaśkiewicz
  • Hanna Wyłupek Boś
  • Anna Morus
  • Kinga Kobielak
  • Andżelika Rzepka
  • Marta Zaręba-Lubańska
  • Jarosław Stachura
  • Marzena Podziewska
  • Izabela Simlat-Makuch
  • Magdalena Bielecka
  • Gabriela Kopeć
  • Anna Mackiewicz
  • Małgorzata Kozłowska
  • Mariusz Jota
  • Marta Zaremba
  • Beata Demianiuk
  • Darek Bałtowski
  • Wieslaw Pirkel
  • Anna Derkacz
  • Michał Jankowski
  • Krzysztof Wasilewski